Zijn leidende media een bedreiging voor vrijheid en geestelijke gezondheid? – Nederlands ondertiteld
Wanneer ik bezig ben met onderzoek en zie hoe in bijna elk programma gebruik wordt gemaakt van dezelfde trucs, moet ik regelmatig denken aan het programma (…) “Goochelaars ontmaskerd.”
Eerder in mijn leven had ik een carrière als muzikant bij en presentator van bedrijfsfeesten. Soms trad er op zo’n feest ook een tafelgoochelaar op. Dan sta je er met je neus bovenop, en toch weet hij je compleet te verbazen met zijn kunst. Je snapt niet hoe het kan, je voorstellingsvermogen faalt omdat je niet beschikt over de juiste informatie, ofwel, je weet niet hoe de truc werkt. En blijf je een gelovige speelbal. Fijn voor de goochelaar natuurlijk.
Want wat is er irritanter dan wanneer iemand dan opstaat en zegt; “Ha, die truc ken ik,” en het vervolgens aan iedereen gaat uitleggen. Dan is de magie weg en baalt de goochelaar.
Maar in het programma “Goochelaars ontmaskerd” zag je eerst de truc zoals een publiek deze zou zien, en je snapt er niets van. Dan wordt alles getoond en uitgelegd. En is het klaar. Nu je eenmaal weet hoe het werkt kun je nooit meer om de tuin worden geleid.
Dat is de positie waar iedereen uit moet komen; de trucs leren doorzien, dan werken ze niet meer.
Overal worden trucs gebruikt om een bepaald voordeel te verwerven. Denk bijvoorbeeld aan reclames. Allerlei psychologische trucs worden uit de kast gehaald om een product zo verleidelijk mogelijk te maken om mensen maar geld uit de zak te kloppen. Maar ken je de trucs dan is weerstand ertegen bieden een heel stuk makkelijker. Zet bv. het geluid van TV-reclame uit en de kracht is weg.
Onder veel zaken schuilen bepaalde mechanismen, en ken je eenmaal de mechanismen dan herken je ze, altijd, ongeacht een verschil in verschijningsvorm. Het uiterlijk van ieder mens verschilt, maar we hebben allemaal hetzelfde skelet, kleine verschillen tussen man en vrouw daargelaten.
Waarom zitten we in de situatie waarin we zitten? Omdat de meeste mensen zodanig zijn geconditioneerd (conditionering is ook zo’n truc, een hele belangrijke…), ze kennen niet de psychologische mechanismen die schuilgaan achter de leidende of mainstream media, weten waarschijnlijk niet eens van hun bestaan.
In deze video van Academy of Ideas worden we gewezen op dit soort mechanismen, hoe ze werken en waar ze worden toegepast, met het focus op massamedia. De boodschap is: Willen we niet afglijden naar een globaal totalitarisme dan is het zaak kennis te nemen van hoe dingen werken. Kennis is ons sterkste wapen.
Credits: https://www.bitchute.com/channel/Dn2nOjrl76U1/
https://vriendenplek.nl/timeline&u=ErickvanDijk&ref=se