Kaspar Hauser: lessen uit een ander leven | Het Bureau voor Occulte Zaken en Complotten # 26
Vaste gast dr. Robert Gorter is vandaag wederom op bezoek, niet om over geneeskunde te praten maar vanwege zijn interesse in en kennis van esoterische geschiedenis, een fascinatie die Sven hartstochtelijk met hem deelt. Dr. Gorter vertelde Sven het verhaal van Kaspar Hauser, een mysterieuze jongeman wiens verhaal naast de esoterische connotatie ook bijzondere lijntjes naar het heden vertoont. Daar Sven dit verhaal nog niet eerder had gehoord nodigde hij de goede dr. uit om het verhaal ook eens te komen vertellen bij het Bureau voor Occulte Zaken en Complotten, opdat het zijn plaats vindt en behoudt in het collectieve geheugen en de lessen die het ons te leren heeft niet verloren gaan.
Links:
Kaspar Hauser, het mysterieuze weeskind: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/kasp…
Kaspar Hauser, het kind van Europa: https://www.antrovista.com/artikelen/…
==
Volg Het Andere Nieuws nu via Signal: https://signal.group/#CjQKIM1nl2X7j2IR14jVOIoymzMQ7MhrTepl1tHa6sY9iGAeEhAtOxM8SH-WeeuU430-wvSe
In de kern vertelt Gorter hier wel de antroposofische visie op Kaspar Hauser. Maar in de meeste lullige feitjes schiet hij een overbodige kosmos los. Overbodig omdat het om triviale context gaat. voor hetzelfde geld was het land en waren de jaren waar het verhaal speelt inderdaad net effe anders geweest. Maar het is zo gemakkelijk niet de mist in te gaan met triviale feitjes. Nou goed, grote fouten zijn het dus niet. Maar het is ronduit slordig als je hier da en plein publique verschijnt om iets te vertellen over deze mysterieus gebleven historische persoon. Het is ook van Hulleman uiterst slordig de feitjes niet effe te checken. Er staat hierboven verdikkeme nog wel een prima biografische link naar een boekje van Paul Heldens. Het geeft te denken over beider verdere wetenschappelijke werken.
Ja, dr. Robert en mr. Sven, het verhaal speelde ook al rond 1808 en ook al rond 1810, maar Kaspar, c.q. de kroonprins werden geboren in 1812. Kaspar is geen 19 geworden maar 21. Het gaat niet om het hertogdom of groothertogdom Baden-Württemberg maar om het groothertogdom Baden en eventueel dan nog om het koninkrijk Württemberg, ernaast liggend. Pas na de oorlog zijn beide tot een Bundesland samengevoegd. Er was niet één maar er waren twee DNA-testen, en niet met het skelet. Dat is nooit opgegraven. Maar met haren, zweet en bloedvlekken. De eerste test toonde geen verwantschap met het Huis van Baden aan maar was onbetrouwbaar. De tweede test toonde ook geen 1 op 1 verwantschap aan, maar maakte het wel nagenoeg aannemelijk. Kaspar had bij zijn eerste verschijnen, niet op de markt , maar op een markt, namelijk de Unschlittplatz te Nürnberg, had hij geen bordje om met zijn naam, maar een paar brieven in zijn hand. Zijn naam kwam er pas uit toen hij die opschreef, bij ondervraging. Het was het enige dat hij geleerd had te schrijven. Het was ook niet zo dat hij. niet praten kon, maar hij kon op dat moment niets anders uitkramen da dat hij ruiter wou worden, net als zijn vader. Als hij inderdaad (hele) lange tijd gevangen gezeten heeft, was dat inderdaad in iets waarin hij niet kon gaan staan, maar van een varkensstal wordt nergens gerept. De meest waarschijnlijke theorie is een geheime ruimte, een droge cel zonder varkens, in het waterslot Pilsach, niet gek ver weg van Nürnberg. Het kind dat vermoedelijk dus in de wieg geruild is voor de gekidnapte kroonprins, kan heel goed nog even geleefd hebben. In ieder geval werd de kroonprins, officieel beschouwd, niet dood geboren, maar stierf na 14 dagen. Lord Stanhope kwam wel meer langs dan een paar keer, werd zelfs Kaspars voogd, verhuisde hem van Nürnberg naar Ansbach, en was niet in Kaspars nabijheid de laatste drie dagen van zijn leven, rond de moord. Of hij een vergroeide heup had, zou ik dienen na te kijken. Zo ook of het ruilkindje al dood geweest kan zijn.
Triviale feitjes zijn het, zolang je bijvoorbeeld niet brengt dat Kaspar eigenlijk Balthasar of Melchior heette en als zoon van de Markgraaf van Baden rond het jaar 0 per UFO het kindje Jezus als kadootje goud uit Pforzheim kwam brengen of er ineens twee eeuwen of twee landen naast zit. Maar waar het mij hier ook nog om gaat, is dat deze antroposofische visie, met de speciale karmische opdracht Duitsland vredig te verenigen, dat dit niet in enen wetenschappelijk of waar hoeft te zijn. Nou doe ik even zelf een gekke uitspraak. Er is, in mijn ogen, een synchroniciteit, een correlatie tussen twee feiten en die mogelijke opdracht. De prins werd geboren op 29 september 1812, op Michaelsdag, en is begraven in de Michaelskerk van Pforzheim. De aartsengel Michael is volgens de antroposofie zeer nauw verbonden met het karma van Duitsland en dan dus ook met zo’n mogelijke diepere, verborgen opdracht als van deze kroonprins. Er zijn zo mogelijk nog meer indirecte aanwijzingen aan te wijzen. Maar daar versta ik niet onder wat een andere antroposoof er ooit van maakte. In het feit dat Kaspar nog heel aardig heeft leren tekenen en luxe doosjes maken, ontwaarde degene ook deze hoge karmische opdracht. Het kan net zo goed zijn, dat de antroposofie eigenlijk nogal aan de haal is gegaan met Kaspar Hauser. Misschien was het wel een hele gewone jongeman die, net als Jeanne d’Arc nu, opgescheept zit met een Nachleben van jewelste, dat ze graag aan de straatstenen kwijt zouden willen. Of als Kaspars enige vorige leven inderdaad in Atlantis is geweest, en heeft hij zelfs ook nog Aarde en Hemel bij elkaar gehouden, als alternatieve karmische opdracht, in een leven van halfdood in de kerker, kijkt eerst eens naar hem als mens. Misschien masturbeerde hij wel héél erg veel en ik weet niet of bodisatva’s dat in de regel doen.
Alleen al wetenschappelijk zou ik zeggen, heb eerst je feitjes op orde, en dan is in mijn ogen de brede antroposofische nog doorlopende erfenis aangaande Kaspar een der vormen van Nachleben, naast ook de visie dat hij überhaupt zelfs die prins niet was, of een psycho-analytische visie, of puur de Krimi, enzovoort, etcetera. Maar vervolgens kan antroposofie, dat een spirituele verruiming van de materialistische wetenschap wil zijn, zo mogelijk wél de juiste visie op Kaspar leveren. Maar ik acht het een sektarisme in de hand werkende eenzijdigheid enkel of vooral de antroposofische visie voorop te zetten. Dat doen ze ook meer en meer op de Kaspar Hauser Festspiele de welke elke twee jaar gehouden worden te Ansbach. Er is misschien te weinig ‘Front Research’. Misschien blijven bepaalde geheimen nog immer verborgen. Misschien valt er ook niet (meer) de laatste vinger op te leggen. Maar het leven en voortleven, doorwerken van de hoofdfiguur hier is zo veelzijdig dat je niet hoeft te blijven verwijlen in eenzijdigheid. Maar zo gaat het et stokpaardjes altijd. De mijne misschien is die veelzijdigheid. Maar ik denk dat het goed zou zijn als er een veelzijdiger evenement over Kaspar georganiseerd zou worden. Een festival in Nürnberg of een voordracht in Nederland of een reisdocu met gezelschap langs de plekken waar Kaspar geweest is en, als hij die prins was, vermoedelijk geweest is. (Dan valt ook aan te tonen dat Baden-Württemberg in Kaspars tijd nog niet bestond en dat er ook nog zoiets is als basale geografische kennis.) (Oeps, sorry!)
PS Los van slordigheid of waarom iemand wat ie betoogt niet even nakijkt, kan je het juist als niet-triviaal zien om de triviaalste feitjes toch juist weer te geven. Het getuigt namelijk ook van respect voor het onderwerp zelf.
PPS Trouwens, niet dat ik denk dat hen beide geen respect voor Hauser hebben zouden. Ik bedoel dit meer in het algemeen. En ik luister graag naar de programma’s van Sven Hulleman en ik zal nog verder luisteren naar Robert Gorter hier.
Beste mensen,
Ik zou u allen aanraden rulof.org eens te raadplegen. 25 Geestelijke wetenschappelijke Werken wachten op uw ontleding.
Met vriendelijke groet,
Loek van Tilburg