“Dit is een fatale combinatie” vertelt Opiniepeiler & Statisticus Maurice de Hond…
More On Maurice de Hond
- De Veroordeling deel 2 | Maurice de Hond, de Deventer moordzaak en alles wat niet werd belicht...
- 'Bij Covid zag je hetzelfde patroon!' zegt Maurice de Hond
- Hoe zit het nou met die oversterfte? | Gesprek met Maurice de Hond
- Mattias de Smet, Maurice de hond + 5 in gesprek "Hoe nu verder"
- Maurice de Hond: 25 feb Freedom day? Hoe het OMT aan de kant werd gezet.
“Dit is een fatale combinatie” vertelt Opiniepeiler & Statisticus Maurice de Hond…
Aflevering vier van de ophefmakende documentaireserie Tegenwind is gewijd aan sociaal geograaf/statisticus Maurice de Hond, die in Nederland geen aankondiging behoeft, maar die in België minder bekend is. Toch paste de Belgische overheid in een eerder stadium de aanbevelingen van Drs. De Hond omtrent ventilatie hier en daar toe, terwijl de Nederlandse overheid en het OMT doof en blind bleven voor het ‘ventilatie Delta-plan’ van Maurice de Hond uit juni 2020. Al vrij vroeg in de crisis kwam De Hond er door zijn uitgebreide en internationale data-analyses achter dat het coronavirus zich verspreidt via aerosolen – en niet zozeer via menselijk en oppervlakte contact – en dat de beste bestrijdingswijze bestaat uit het grondig ventileren van binnenruimtes.
Buiten is er volgens De Hond dermate weinig kans op besmetting dat alle buitenevenementen gewoon plaats hadden kunnen vinden waardoor de culturele sector en de economie in haar geheel nooit zulke harde klappen had opgelopen. De 73-jarige Maurice de Hond maakt er geen geheim van dat hij zich in het voorjaar van 2021 heeft laten vaccineren na een – noblesse oblige – nauwkeurige analyse van de risico’s en de baten op basis van de toenmalige beschikbare data voor zijn eigen gezondheid. Maar zijn antwoord op de vraag of hij dat nu opnieuw zou doen is op zijn minst verrassend…
‘Informed consent’
Maurice de Hond is één van zes gerenommeerde en gerespecteerde wetenschappers die zich in de documentairereeks Tegenwind ongecensureerd uitspreken over het coronabeleid.
In het prachtige Andalusische landschap – cinematografisch beeldschoon en spectaculair in beeld gebracht door regisseur/cameraman Mark Sanders – wordt wordt Maurice de Hond door journalist Jakobien Huisman geïnterviewd. Voor deze gesprekken trok het Tegenwind-team naar de beeldschone omgeving van het olijvendorpje Periana in de provincie Málaga. De locaties zijn telkens zo gekozen dat een kleine link naar het leven en werk van de protagonist is. Huisman: “Op het voetbalveld van ons dorpje ontspon er zich tussen mij en mijn interviewde een best heftig gesprek over vaccinatie van kinderen en met name over het begrip ‘informed consent’. De Hond en ik waren het op dat vlak niet met elkaar eens. Maar het doet er uiteindelijk niet toe of ik – of wie dan ook – het met De Hond eens is, waar het om gaat is dat er een degelijk, eerlijk en open debat over dit gevoelige onderwerp plaatsvindt en dat mensen, ouders, hierover gaan nadenken. Hopelijk slagen wij met aflevering 4 van Tegenwind in die missie.”
Lastercampagne
De Hond, als statisticus en opiniepeiler een coryfee en ijkpunt in de Nederlandse politieke landschap ondervond – net als de andere geportretteerden in deze reeks – veel tegenwind omwille van zijn theorieën. Voor de reguliere tv-programma’s waar hij vroeger vaste prik en een geliefde gast was werd hij niet meer uitgenodigden werden er lastercampagnes gestart. Hier op blckbx kreeg hij uiteraard wél een forum en de video’s met De Hond behoren steevast tot de best bekeken programma’s. Een terecht zeer prominente plaats dus voor deze integere wetenschapper in de nu al opzienbarende reeks Tegenwind die lovende recensies krijgt. De Hond zegt zelf over zijn verblijf in het zuiden van Spanje: “Aan de ene kant was het een groot genoegen om te werken met vaklui, die zowel inhoudelijk als visueel, in een prachtige omgeving een eindproduct opgeleverd hebben, die -naar ik hoop- voor de kijkers zowel inhoudelijk als visueel, boeiend is om naar te kijken.
Zonder bang…
Aan de andere kant was het een verademing om buiten de opnametijd in de gesprekken met de andere hoofdpersonen en de makers, te merken hoe -vanuit verschillende invalshoeken- we allemaal op dezelfde manier erin staan: gebaseerd op ervaring, nieuwsgierigheid en vakmanschap, onze kennis en visie te delen. Zonder bang te zijn voor de gevolgen. Omdat het noodzakelijk is dat het publiek in deze moeilijke tijden ook kennis ervan neemt.”