Overige

Docu: Vijf niveaus van begrip – een filosofische verhandeling – Nederlands ondertiteld


Vol trots en eer plaatsen wij de 200ste vertaalde video van Erick van Dijk! Het meesterwerk van Erick is vertalen van belangrijke, interessante en soms humoristische video’s. Video’s die allen een boodschap brengen en ons anders leren kijken naar de uitdagende wereld waarin wij nu leven. Wij zijn diep dankbaar dat Erick deze nobele taak vrijwillig uitvoert en de paden van Erick en Het Andere Nieuws elkaar kruisen op het juiste moment in deze tijdsgeest. Erick is voor Het Andere Nieuws een ware “brother in arms”, dank je wel Erick!

Erick vroeg ons onderstaande tekst te plaatsen, daar bij Bitchute de ruimte daarvoor niet aanwezig is. Wij doen graag!

Erick is een professioneel vertaler, hij heeft diverse boeken vertaald en talloze video’s (200 stuks nu dus) van ondertitels voorzien. Als u een professioneel vertaler zoekt, contact hem dan via onderstaand Bitchute kanaal of via Het Andere Nieuws.

Andere docu’s vertaald door Erick: https://www.hetanderenieuws.nl/?s=erick+van+dijk

Bron en vertaling: Erick van Dijk


Het verhaal van Erick:

In de beschrijvingen bij vele video’s die ik vertaalde en ondertitelde heb ik het al vaak aangehaald. In dit digitale tijdperk, met de beschikking over alle informatie die je maar nodig hebt om te kunnen doorzien hoe de wereld werkelijk in elkaar zit en werkt, hoe kan het toch dat de omstandigheden niet drastisch veranderen en verbeteren, zelfs verslechteren?

Deze verhandeling geeft een mogelijk antwoord op die vraag.

Kennis is macht. Macht is op zich neutraal. Of deze macht ten positieve of ten negatieve wordt gebruikt is aan de intentie van de machthebber.

Het gaat hier niet over de macht om een ander land, inclusief faciliteiten en grondstoffen, in te pikken voor het eigen gewin. Dat is een voorbeeld van machtsmisbruik. Waar ik op doel is de persoonlijke macht om van jezelf en je leven te maken wat jij wilt. Hoe verwerf je die macht?

Ik kan alleen maar putten uit wat ik heb opgedaan tijdens het bewandelen van mijn levensweg. Voor het grootste deel bestond mijn reis van persoonlijke ontwikkeling uit het voeden van mijn nieuwsgierigheid, het stillen van mijn honger naar kennis. Al vanaf zeer jonge leeftijd lag mijn interesse bij het katholieke geloof. Toen ik daarin vastliep, ik zal een jaar of elf geweest zijn, verschoof mijn aandacht naar wat doorgaans “het paranormale” wordt genoemd.

Mensen van mijn leeftijd, eind vijftig, herinneren zich wellicht nog de serie Grote Mysteries van uitgever Lekturama.

Waar mijn leeftijdgenoten zich veelal bezigden met voetbal, stickers verzamelen en achter de meiden aanzitten bracht ik mijn tijd door met me te verdiepen in wat er meer is tussen hemel en Aarde, de dingen die je nooit zag op de gevestigde televisiekanalen. Was er een leven na de dood? Was magie echt? Was het mogelijk om een niet of fijnstoffelijk deel van je fysieke lichaam los te maken om te reizen naar andere plaatsen of zelfs iets van andere dimensies? Werd er vitale kennis verborgen binnen geheime genootschappen? Dit alles fascineerde me mateloos.

Zo begon ik dus al bijna vijftig jaar geleden met het inwinnen van informatie om de wereld om me heen, zichtbaar en voor ons onzichtbaar maar zeker aanwezig, te begrijpen.

Toen ik een jaar of achttien was begon ik voor het eerst iets te ervaren van leiding, van sturing van buitenaf. Iets wat ik in het begin nog niet zo door had. Ik zag het, zoals waarschijnlijk de meesten, als mijn eigen gedachten. Ik had er nog niet over nagedacht, over gedachten. Wel besefte ik dat aan elke actie die we ondernemen een gedachte vooraf gaat. Een belangrijke observatie. Het zette me aan tot een zoektocht naar het antwoord op die vraag. Waren gedachten slechts het resultaat van biochemische processen in de hersenen en omgevingsfactoren of was hier iets anders aan de hand?

Het begin van het antwoord kwam in de vorm van drie woorden die ik las in een boek over mantra’s en meditatie. Ik zal toen begin twintig zijn geweest. De drie woorden, die bepalend zouden zijn voor het verdere verloop van mijn leven, waren ALLES IS TRILLING.

Dit stuurde mijn speurtocht naar het antwoord op de vraag wat gedachten waren en waar ze vandaan kwamen in een nieuwe richting. Als alles trilling is dan moest dat ook gelden voor gedachten. Dit, gekoppeld aan de inmiddels rotsvaste overtuiging dat er entiteiten bestonden die voor ons in een normale staat van zijn onzichtbaar zijn, leidde me naar de gedachte dat onze gedachten mogelijk niet allemaal onze eigen  gedachten waren.

Langzaam vielen meer en meer stukjes op hun plek. Waren de ingevingen die ik kreeg eigenlijk wel het resultaat van mijn interne processen? Of zou het kunnen dat die inspiratie werd gestuurd door iets buiten mij?

Weer een paar jaar verder. Een vriend die ik vaak zag was plotseling verdwenen. Na een paar weken zag ik hem weer. Of eigenlijk niet. Een goed gekapte en geschoren jongeman sprak me aan. Ik keek vast verbaasd, ik kende hem niet. Tot hij zei “ik ben het, Toon.” Toon had een lange, onverzorgde baard, met bijpassend lang haar. We waren allebei dol op de muziek van Frank Zappa. Maar Toon had een metamorfose ondergaan.

Eén van onze geliefde gespreksonderwerpen was metafysica, het bovennatuurlijke. Enthousiast vertelde hij me dat hij via zijn zus terecht was gekomen bij een soort school voor esoterie, kennis voor ingewijden. Ik was op mijn hoede. Ik herkende wat tekenen. Eén van de boeken uit de serie Grote Mysteries was getiteld Duistere sekten en zwarte kunst. Toen ik opgroeide in de jaren zeventig waren sekten een veel besproken onderwerp. Om kort te gaan, ze palmden naïeve zoekers naar waarheid en kennis in, conditioneerden hen in afzondering om hen vervolgens “vrijwillig” al hun bezittingen over te laten dragen aan de sekteleider.

De omslag in Toon, en zijn grote enthousiasme, hadden daar een bepaalde schijn van. Hij zei dat er een introductie was van vier opeenvolgende zaterdagavonden, en of ik zin had om mee te gaan. Hij vertelde over de onderwerpen die aan bod zouden komen. Allemaal onderwerpen waarin ik me al sinds jonge leeftijd had verdiept. Dus ik was zeker ook nieuwsgierig.

Het jarenlang voortdurend en bewust mijn aandacht richten op dat soort onderwerpen had tot gevolg gehad dat ik erg gevoelig was geworden voor atmosfeer, voor de energie die ergens hing. Dit ging zover dat een keer mijn lichaam dienst weigerde toen ik een restaurant binnen wilde gaan, wat ik interpreteerde als dat er daar een energie aanwezig was die niet strookte met mijn bewustzijn. Ik kon letterlijk niet naar binnen, draaide om en ging weg.

Maar toen ik op de eerste zaterdagavond bij het gebouw kwam waar de lezingen zouden plaatsvinden en mijn voet over de drempel zette was het omgekeerde het geval. Het voelde als welkom. Het voelde onontkoombaar als thuiskomen, na een lange reis.

En dat bleek het ook te zijn. Tot die tijd dacht ik vaak dat het aan mij lag, dat ik niet spoorde met mijn rare ideeën die zo ver afstonden van de alom aanvaardde overtuigingen over de realiteit. Maar veel van wat werd verteld en uitgelegd klonk voor mij bekend. Ik leerde heel veel nieuwe dingen en een verdieping van wat ik eerder al had geleerd. Maar het belangrijkste dat ik daar opstak was wat werd genoemd “het stemvork-principe,” ook wel het resonantie-principe genoemd.

Een stemvork trilt met een bepaalde frequentie. Een gelijk gestemde stemvork in dezelfde ruimte die niet wordt aangeslagen neemt de trillingen over van de eerste stemvork. De tweede stemvork, in trilling gebracht door de eerste, ofwel door een kracht van buitenaf (!), geeft zijn trilling op dezelfde frequentie weer af waardoor de  oorspronkelijke stemvork de trilling terugkrijgt. Met andere woorden, er ontstaat een contact en er vindt een uitwisseling plaats van trilling.

Er werd uitgelegd dat er om ons heen, ergens, zich zogenaamde essenties bevinden. De pure bestaansvorm van een abstractie. Met een daarbij behorende frequentie.

Denk hierbij aan “liefde,” “haat,” “mededogen”, “afgunst,” en mijn persoonlijke favorieten, “zorg en aandacht.” Want ALLES is trilling.

Voor het digitale tijdperk was er het wonder van de radio. Er waren vele stations die allemaal uitzonden op een eigen frequentie. Om één zender te kunnen horen moest afgestemd worden op die specifieke frequentie. Alle anderen, die er wel degelijk waren, zij het op andere frequenties, kon je niet horen. Alleen die waarop je radio was afgestemd.

Een zender zendt, en een ontvanger ontvangt. Maar er bestaat ook zoiets als een zender/ontvanger, die kan beiden.

Zie nu de mens als een zender/ontvanger. Alles is trilling. We zenden trillingen uit met ons handelen, onze woorden en zelfs met onze gedachten. Maar zonder de kennis van dit principe zijn we als een kind dat draait aan de afstemknop van de radio. Dan ben je afgestemd op dit station waar je dit hoort. Je draait verder en wat je hoorde verdwijnt en maakt plaats voor een andere zender, waar iets anders te horen is.

Beschikken we wel over de juiste kennis dan kunnen we dit principe actief gaan toepassen. Ofwel, we kunnen onze aandacht focussen, je kunt het ook een meditatie noemen, op “liefde,” waarmee we die frequentie, die trilling, uitzenden. Net zoals de stemvork in het voorbeeld. De trilling die we uitzenden komt aan bij de essentie van liefde. Omdat deze essentie dezelfde frequentie heeft als wat door ons met onze gedachten wordt uitgezonden wordt de essentie ervan hierdoor in trilling gebracht. Of, zoals in het voorbeeld van de radio, als we afgestemd blijven, onze gedachten gefocust houden op de frequentie van liefde, dan kunnen we de trilling die terugkomt van de zuivere essentie van liefde ontvangen. Waardoor de liefde in ons gevoed wordt en groeit.

Maar “liefde” kan evengoed “haat” zijn. Het principe is neutraal. Dus als je in je gedachten voortdurend bezig bent met haat dan is dát de frequentie die wordt uitgezonden, aankomt bij de essentie van “haat” die hierdoor in trilling wordt gebracht en de pure essentie van “haat” terugzendt. Blijf je afgestemd op “haat” dan krijg je er dus meer van terug. Met andere woorden, haatdragende gedachten voeden middels dit principe je haat, liefdevolle gedachten voeden je liefde.

“Liefde” en “haat” zijn hier slechts willekeurige voorbeelden. Je kunt er alles voor invullen, want ALLES IS TRILLING. Hier wordt het belang van werkelijk bewustzijn duidelijk, of, beter gezegd, bewust zijn. Leven in een voortdurende staat van weten wat je op enig moment doet, wat de samenstelling is van je gerichte gedachten en welke essentie hiermee in trilling wordt gebracht die jou meer van hetzelfde stuurt. Op die manier kun je dus die kwaliteiten aantrekken die je in je leven wilt en je afkeren van hetgeen niet welkom is.

Echter zijn de meeste mensen niet op de hoogte van dit mechanisme. Maar onwetendheid is geen excuus. Dit principe is wat het is en altijd werkzaam. En wij denken altijd, zenden voortdurend uit, ook al zijn we ons daar niet van bewust. En krijgen dus ook voortdurend datgene terug van de essenties, de zuivere vorm.

Als we kennis van het principe hebben dan kunnen we het inzetten om ons leven, innerlijk en bijgevolg daarbuiten, zeker te verbeteren naar de vorm die we wensen. En bewust zijn, weten wat je doet, de juiste informatie, is hierbij de sleutel.

Waarom is deze kennis dan niet algemeen bekend? Voor een antwoord op die vraag moeten we kijken naar de aard van de mens.

Als we naar de geschiedenis van de mensheid kijken dan zien we voldoende voorbeelden van hoe macht corrumpeert. Het loopt als een rode draad door onze historie. Het resulteerde in oorlog, tirannie, onkenbaar menselijk leed. De aard van de mens in een ongezuiverde staat kan zeer gevaarlijk zijn en onmetelijke schade aanrichten.

Zij die beschikten over deze kennis zagen dat gevaar. In de zuivere vorm waren en zijn bepaalde geheime genootschappen de hoeders van deze kennis, met een taak als poortwachters.

“Occult” betekent “verborgen.” “Esoterie” is “kennis voor ingewijden.” Deze kennis was verborgen vanwege het potentiële gevaar voor misbruik. Om toegang te krijgen tot dit soort kennis moest een geïnteresseerde een toetsingsproces doorlopen om het gevaar voor misbruik in te schatten wanneer deze kennis aan hem of haar zou worden onthuld. Stapje voor stapje werd meer kennis gegeven. Een kandidaat werd geleerd hoe zijn of haar bestaan te zuiveren van de menselijke aard van meer willen hebben dan een ander, meer macht, meer aanzien, meer invloed, meer genot en comfort.

Want macht corrumpeert wanneer de gemachtigde niet zijn bestaan heeft gezuiverd en ontdaan van de lagere driften die misbruik van macht in de hand werken. Ook al kunnen ze nuttig zijn, je geeft kinderen geen lucifers, een schaar of een mes om mee te spelen.

Zonder iemand te willen beledigen zie ik de mensheid in de huidige staat, en uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, als kinderen. Niet, slecht of onjuist geïnformeerd. En wanneer informatie ontbreekt kun je niet komen tot de juiste conclusies.

Informatie die op scholen onderwezen zou moeten worden. Is het niet belangrijker de menselijke aard te kennen om deze te kunnen herkennen in jezelf en anderen zodat je kunt werken aan het onder controle brengen van je ego en je driften dan de hoofdsteden van alle landen te kennen, of weten hoe je de inhoud berekent van een cilinder?

Op basis van studie, interactie en observatie gedurende mijn leven ben ik gekomen tot een indeling in vijf niveaus van begrip. Het niveau van begrip, en de hoeveelheid mensen die verkeren op de verschillende niveaus, houden mijns inziens rechtstreeks verband met de stand en staat van de mensheid als geheel en biedt een verklaring waarom, door de geschiedenis heen, er niets verandert. Duizenden jaren geleden was er oorlog, ongelijkheid, onderdrukking, honger, tirannie, noem maar op. Dat is nog steeds zo. We zijn er als collectief niet in geslaagd om wat ik op de keper beschouwd zie als kinderlijk gedrag te ontstijgen.

Misschien, wanneer men laat doordringen dat ons kinderlijke innerlijk ook moet worden gevoed met de juiste voedingsstoffen, zijnde informatie, om te komen tot volwassenheid, zoals met het fysieke lichaam, kan er een begin gemaakt worden met de groei van de mensheid als geheel naar volwassenheid.

Misschien ten overvloede, maar wat volgt is op geen enkele manier denigrerend bedoeld. Het is een classificatie, geen kwalificatie.

De groepen die zich bevinden op de twee laagste niveaus van begrip vormen de overgrote meerderheid. Het zijn geen slechte mensen. Ook geen domme mensen. Het zijn eerder de omstandigheden waarin men geboren wordt en opgroeit die voor een groot deel bepalen hoe je ontwikkelt.

Het eerste niveau wordt gevormd door mensen waarvan het leven zich afspeelt in kleine kring; gezin, familie, werk, sport, hobby’s. Een beetje het cliché van school, dan een baan, trouwen, kinderen. Er is weinig of geen interesse in wat er in de wereld speelt, geen interesse in politiek. Men doet, zoals de meesten, niet het werk dat men graag zou willen doen, maar werkt voor het geld voor een zo prettig en comfortabel mogelijk leven, gericht op materialisme. De informatie die hun denken voedt komt uit de gevestigde media. Niet zozeer uit nieuws en actualiteitenprogramma’s. Een term hiervoor is “infotainment.” Nutteloze informatie ter vermaak. Programma’s als RTL Boulevard, Boer Zoekt Vrouw of Heel Holland Bakt zullen niet leiden tot een oplossing voor wereldproblemen. Als je alleen maar naar dat soort programma’s kijkt dan zul je misschien niet eens bekend zijn met het bestaan ervan. Het is afleiding die je tijd opeet.

Vaak zal hun leven, door een gebrek aan persoonlijke ontwikkeling, saai en eentonig zijn. Men lijkt meer geïnteresseerd in het leven van anderen. Een beetje als aapjes kijken in de dierentuin.

Op het tweede niveau is er enige interesse in zaken buiten het persoonlijk leven. Men kijkt dagelijks het NOS Journaal “om op de hoogte te zijn van wat er in de wereld speelt” zonder te beseffen dat wat hen wordt getoond selectief en gekleurd is. Gevoed met wat de NOS zegt, wat de kranten en bladen schrijven, en met die laatste bedoel ik niet de Story of de Privé. Dit vormt hun wereldbeeld en bepaalt grotendeels hun politieke keuzen. Men ziet wellicht de problemen in de wereld maar het uitgangspunt is “wat kan ik daaraan doen?” Ook hier is het leven gericht op comfort en materiële ontwikkeling.

Het derde niveau wordt gevormd door degenen die de problemen in de wereld wel zien en op zoek gaan naar de oorzaken hiervan. Zij zullen de krachten ontdekken achter de nationale en internationale politiek en economie, complotten tegenkomen, geheime groeperingen die zich verschuilen in ogenschijnlijk ongevaarlijke geheime genootschappen als bijvoorbeeld de Vrijmetselarij. Psychopaten op posities van macht. Wat “inlichtingendiensten” als CIA en Mossad wereldwijd werkelijk in hun schild voeren, hoe zij manipuleren in dienst van deze krachten om omstandigheden te scheppen die passen in hun grotere plan voor de wereld door middel van psychologische en valse vlag-operaties.

De motivatie kan verschillen. Sommigen zullen antwoorden zoeken om vooruit te komen in hun begrip waarom de wereld is zoals ze is. Voor anderen zal het eerder gaan om de spanning, de opwinding die het onderwerp genereert. Een soort Boer Zoekt Vrouw voor gevorderden. En het risico bestaat dat men verzand raakt in de details en daar blijft steken zonder ooit een bevredigend antwoord te vinden.

Mensen die verkeren op het vierde niveau van begrip zien wat materialisme teweeg brengt in de wereld en zoeken naar andere manieren van leven. Wie op dat niveau diep genoeg graaft zal stuiten op wat je kunt classificeren als hogere kennis, de eerder genoemde esoterie, kennis voor ingewijden, geloofssystemen in de breedste zin van het woord, en het “paranormale.”

Hier leert men over het bestaan van andere, niet stoffelijke of fijnstoffelijke entiteiten die verkeren in dat deel van het spectrum dat voor ons niet zichtbaar is. Men wordt zich bewust van energieën en hun invloed. Dat een mens meer is dan slechts zijn fysieke lichaam en beschikt over een hoge mate van potentieel tot persoonlijke ontwikkeling.

Men leert dat de problemen in de wereld deel uitmaken van een eeuwige strijd tussen het goede en het kwade. Dat kwaadwillende entiteiten een mens als het ware over kunnen nemen, noem het bezetenheid, om op die manier een invloed uit te kunnen oefenen in de grofstoffelijke sfeer. Niet het type bezetenheid dat we kennen uit films als The Exorcist. Het is veel subtieler dan dat. Dat door middel van het veroorzaken van angst, ellende en onzekerheid een energie vrijkomt die hen dient als voedsel. Hoe meer angst, des te sterker zij worden, en des te groter hun macht over de massa van onwetenden.

Op dit niveau, met het begrip van hoe het Kwaad opereert, vindt men ook de gereedschappen om die invloeden te bestrijden. Kennis is macht, macht over het zelf. Door controle over eigen gedachten en handelen, voortkomend uit bewust zijn, verhoogt men de persoonlijke frequentie, of trillingsgetal. Waar een laag trillingsgetal lage entiteiten aantrekt, noem het voor het gemak even boze geesten, of demonen, trekt een hoog trillingsgetal juist hoge entiteiten aan, die we kunnen beschrijven als goede geesten, of engelen, die je zullen inspireren tot goed gedrag en handelen. Als de massa van de mensheid zou verkeren op dit niveau van begrip dan zou de wereld er heel anders uitzien. Het Kwaad zou weinig kans maken.

Maar dit veld is zo breed, er zijn zo veel onderwerpen die je ver kunt uitdiepen dat ook hier het risico bestaat om erin te blijven hangen. Heel veel te weten over één onderwerp zonder de verbanden met het grotere geheel te zien. Het doolhof dat we kennen als “New Age.”

Het doorlopen van deze vier niveaus van begrip duurde tot ik 29 was. Door wat ik in al die jaren had geleerd meende ik dat ik een aardige kijk had op hoe de wereld werkelijk in elkaar zat en wat daar mogelijk aan gedaan kon worden. Wat er diende te veranderen, en hoe. Tegelijkertijd kwam ik in denkprocessen telkens weer bij hetzelfde punt uit. Hoe ga je die omslag teweeg brengen bij zo veel mensen als enkeling, met dat hele machtige apparaat tegenover je dat beschikt over eindeloze fondsen en middelen? Over een wereldwijd media-apparaat dat het grootste deel van de bevolking dagelijks alleen maar al die onzin en nutteloze of onjuiste informatie blijft voeden? Met een controleapparaat dat alles en iedereen in de gaten houdt zodat vroegtijdig kan worden ingegrepen, met alle mogelijke middelen, als er weer eens iemand opstaat die op dat hogere niveau van begrip is aangeland en tevens de mogelijkheid en het vermogen heeft om dat op heel veel anderen over te dragen?

Zo sterk is die duistere heersende macht. Hoezeer ik er ook over na heb gedacht, tot een oplossing ben ik niet gekomen. Het leidde me wel naar het vijfde en hoogste niveau van begrip.

Ook al had ik als kind mijn geloof opgegeven in de God zoals werd beschreven in de Bijbel en door de kapelaan in de godsdienstles op de lagere school, twee keer een uur per week, via een omweg door het paranormale kwam ik zoveel jaren later toch weer bij Hem terug. Studie van het paranormale had me ervan overtuigd dat er meer bestond dan wat voor iedereen zichtbaar en tastbaar is. Misschien bestond er toch zoiets als een oorspronkelijke schepper?

Het leidde ertoe dat ik me opnieuw ging verdiepen in religie. Wat dan opvalt is dat alle religies, de grote en bekende én de minder of niet bekende, vaak overleveringen van wat we inheemse volken noemen, veel overeenkomsten vertonen. Het scheppingsverhaal, met natuurlijk één oorspronkelijke Schepper, de Zondvloed, een kind dat in een mandje op een rivier drijft, er zijn vele voorbeelden.

Aan het begin van mijn volwassen leven heb ik de bewuste beslissing genomen dat ik een goed mens in deze wereld wilde zijn. Dat was het focus dat mijn trillingsgetal omhoog bracht waardoor ik leiding of sturing ontving. Me eenmaal daarvan bewust heb ik geleerd te vertrouwen op die innerlijke stem. Als ik de gedachte kreeg “ga naar de bibliotheek” dan zag ik dat als een signaal dat daar een interessant boek op me lag te wachten. Het voelde werkelijk alsof een kracht me leidde naar de volgende stukjes informatie. Vaak verwonderde ik me bij weer een volgend boek hoe dat precies die informatie bevatte die aansloot op het vorige. Zo bouwde mijn kennis zich verder en verder uit.

Ik leende niet alleen boeken, ik bezocht vaak tweedehandsmarkten op zoek naar boeken over de onderwerpen die me interesseerden. Zo vond ik in 1995 een klein boekje. Of het boekje vond mij. De titel was De wetenschap der zelfrealisatie, van A.C. Bhaktivedanta Swami, een Indiase leermeester. Ik las de achterkant:

De wetenschap der zelfrealisatie behandelt de tijdloze kennis over het proces van geestelijke vervolmaking zoals die duizenden jaren lang door grote leraren is overgedragen. Ze ontsluiert de geheimen van het innerlijke zelf, de natuur, het universum en God.

Ik was geïntrigeerd. Ik wilde meer weten en kocht het voor vijftig cent, samen met een ander boekje, Heengaan en Terugkomen, een bloemlezing over karma en reïncarnatie, ook onderwerpen die ik al eerder had benaderd bij studie van het paranormale.

Ik viel bij het lezen ervan van de ene verbazing in de andere. In deze twee kleine boekjes kwam zoveel terug van wat ik in al die tijd had opgestoken. Maar waar voorheen boeken die ik las vaak vaag, onduidelijk of ronduit niet te volgen waren vond ik hier samenhang en helderheid in de uitleg. Ik wilde meer.

Al snel werd duidelijk dat de kennis in die boekjes afkomstig was uit de oorspronkelijke spirituele geschriften van India, de Veda’s.

Gezien het totaal van de Veda’s een miljard verzen van vier of vijf regels beslaat en waarvan ook delen in de tijd verloren zijn geraakt is het onmogelijk om dat geheel in een paar paragrafen te beschrijven. Wat ik wil doen is de kern eruit lichten omdat ik dat zie als het vijfde en hoogste niveau van begrip. Veel ervan heb ik al uitgebreider behandeld in een eerdere verhandeling die ik de titel Vijf Vragen gaf.

Voor het merendeel zou je de Veda’s kunnen zien als de gebruiksaanwijzing voor het leven in de materiële wereld. Alles wordt erin beschreven, van de verschillende kunsten tot oorlogvoering, zelfs hoe je een ruimteschip bouwt … In het Srimad Bhagavatam, dat ook wel “de zuivere nectar van de Veda’s” wordt genoemd, wordt beschreven wie we in werkelijkheid zijn, niet het sterfelijke lichaam maar een onsterfelijke ziel die tijdelijk in dat lichaam huist. De oorsprong van de ziel is de Allerhoogste Godspersoon die verblijft in de spirituele sfeer. Je zou kunnen zeggen dat wij, als zielen, allemaal Zijn kinderen zijn.

In tegenstelling tot de Bijbel, en de kunstzinnige uitingen die daarop zijn gebaseerd, –  God is een oud uitziende man met een lange witte baard die soms heel boos kan worden en wrede dingen doet – wordt in het Srimad Bhagavatam een uitgebreide beschrijving gegeven over het uiterlijk en karakter van de Allerhoogste Godspersoon als aantrekkelijke en rechtvaardige jongeman. Een veel gebruikte naam is Krishna, wat “Al-aantrekkelijke” betekent.

Ons natuurlijk bestaan is er één van liefhebbende dienstbaarheid aan de oorspronkelijke Schepper in de spirituele sfeer, de tegenhanger van onze materiële wereld. Bij sommige zielen ontstaat een verlangen te weten hoe het zou zijn om zelf in die positie te verkeren. We zijn in hoedanigheid gelijk aan de Schepper, omdat we uit Hem voortkomen beschikken we over dezelfde eigenschappen. Maar waar de Schepper deze in volle bezit hebben wij daar slechts een piepklein beetje van. Enige bescheidenheid is dus gepast.

Voor de zielen die toch dit verlangen koesteren creëerde de Schepper de materiële wereld waar we die verlangens kunnen botvieren zodat de spirituele sfeer er niet door wordt aangetast. Zoals je kinderen niet laat voetballen in huis. Daarvoor stuur je ze naar buiten.

Dat is wat we hier doen. Proberen meer te hebben. Boven anderen te staan. Met de gevolgen die we in onze geschiedenis tot op het heden overal om ons heen zien, de oorlogen, de ellende, de pijn en het verdriet, in het groot en in het klein.

De bedoeling hierachter is om ons de gelegenheid te geven op de gedachte te komen dat de missie om zelf God te willen zijn geen goed idee is. De frustraties bij onze pogingen hoger op de ladder te komen moeten uiteindelijk leiden tot de constatering dat dit onbegonnen werk is, er is gewoon te veel concurrentie, waardoor bij ons de vraag rijst of er geen andere weg is, een betere weg.

Wie, zoals ik, meen ik, fortuinlijk genoeg is, je mag het ook goed karma noemen, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, om in dit materiële bestaan terecht te komen in omstandigheden die het leven moeilijk en deprimerend maken zal, zoals ik deed, zich mogelijk die vraag gaan stellen. Die trilling uitzenden. Wanneer je oprecht bent in het verlangen naar een beter leven, en dan bedoel ik niet in materieel opzicht maar waar het het innerlijk leven betreft, dan vraag je eigenlijk om hulp van iets buiten je.

Ik vroeg om die hulp, misschien zelfs zonder het te beseffen, en kreeg deze in de vorm van de leiding, de sturing richting de juiste informatie, stapje voor stapje, zodat ik de kennis had datgene te herkennen wat me zou helpen om de weg naar mijn oorspronkelijke thuis terug te vinden.

Het lijkt zo makkelijk. Je beperkingen en je nietigheid erkennen. Er zijn echter vele obstakels te overwinnen. Vele materiële conditioneringen om van los te komen. Een stemmetje in je hoofd, wat in de Veda’s de “geest” wordt genoemd, dat je voortdurend probeert te verleiden om je te verliezen in zingenot. Het ego dat bescheidenheid in de weg staat.

Eén van de eigenschappen die aan de Allerhoogste in alle religies wordt toebedeeld is alwetendheid. Volgens de Veda’s verkeert Hij ook als metgezel in het hart van iedere individuele ziel. Hij kent je door en door. Hij weet wanneer je oprecht bent in je verlangen om je oorspronkelijke plaats weer in te nemen als Gods liefhebbende dienaar. Als een liefhebbende vader zal hij je helpen. En je oprechtheid testen.

Daarmee is dit het hoogste niveau van begrip. Wij horen hier niet thuis. Om thuis te komen dienen we sommige dingen te doen en andere dingen te laten die dit doel in de weg staan. Ook iets dat je in de meeste religies tegenkomt, het zuiveren van je bestaan. Je ontdoen van alle slechte kwaliteiten, driften en lusten, wat plaats dient te maken voor het besef van onze persoonlijke relatie met de Allerhoogste en het werken aan de weg terug naar die positie in de spirituele sfeer.

In dat licht was alle kennis die op mijn pad kwam de voorbereiding om dat te kunnen begrijpen op zo’n manier dat je er ook naar gaat leven. Gaandeweg dit proces had ik een aantal ervaringen die zich niet laten beschrijven maar die mij overtuigden van de werkelijkheid van dit pad, van de waarde en waarheid van deze kennis.

In dat licht is alles wat we doen op het gebied van materiële ontwikkeling zinloos. Al ons handelen dat niet is gericht op het dienen van de Allerhoogste zijn acties die volgens de door God ingestelde wetten leiden tot een reactie in de materiële sfeer en ons weghouden van het pad naar huis. Materiële verlangens houden ons gevangen in deze materiële sfeer. Wanneer we ons tijdelijke lichaam verlaten zal onze ziel worden overgebracht naar een volgend sterfelijk lichaam en zullen we de reacties van ons handelen ondergaan, tot we op de juiste kennis stuiten, of ernaar geleid worden, en de bewuste keuze maken dat dit dwaze plan om God te spelen onzinnig is en we werken aan het herstel van onze oorspronkelijke liefdevolle relatie met onze Schepper.

Eén ding, ik kan het niet voor jou doen. Het werk om je voorstellingsvermogen zodanig uit te breiden dat deze geboden informatie aannemelijk genoeg wordt om ernaar te handelen zul je zelf moeten doen. In de Bhagavad Gita zoals ze is van A.C. Bhaktivedanta Prabhupada wordt de kern van de Vedische filosofie uiteengezet door de Allerhoogste Godspersoon die de gedaante heeft aangenomen van Krishna, de wagenmenner van prins Arjuna. Hij onthult zich dan als de oorspronkelijke Godspersoon en doet ons via Arjuna drie beloften. Elke ziel zal uiteindelijk terugkeren naar de spirituele sfeer. Eenmaal teruggekeerd hebben we onze les geleerd en zullen we niet opnieuw terugvallen in het materiële. En elke dienst aan God, hoe gering ook, is vooruitgang van waaruit je in een volgend leven als mens verder zult gaan op je weg terug naar huis.

Misschien zien we elkaar daar. Ik wens je al het goede.

Aanbevolen literatuur

 De wetenschap der zelfrealisatie van A.C. Bhaktivedanta Prabhupada

 

Heengaan en terugkomen Een heldere bloemlezing over karma en reïncarnatie.

(hier alleen in het Engels verkrijgbaar. Op Marktplaats vind je verschillende kopieën in het Nederlands. Je kunt er ook naar zoeken in kringloopwinkels.)

 

Bhagavad Gita zoals ze is van A.C. Bhaktivedanta Prabhupada

 

Srimad Bhagavatam van A.C. Bhaktivedanta Prabhupada

 

Naschrift

Bij het nalezen en overdenken van de finale versie van dit schrijven daalde het besef in dat er wat extra uitleg nodig is.

In dit stuk refereer ik aan het onderwerp “sekten.” En in de aanbevolen literatuur geef ik specifiek de werken van A.C. Bhaktivedanta Swami aan, hoewel er vele vertalingen en interpretaties zijn van de Bhagavad-gita.

Een ijverige onderzoeker zal in dit hier en nu gebruik maken van internet en wat dieper te graven. Deze zal snel tegenkomen dat A.C. Bhaktivedanta Swami, meestal Srila Prabhupada genoemd, de oprichter was van ISKCON, de Internationale Beweging voor Krishna Bewustzijn, beter bekend als de Hare Krishna’s. Een beweging die door velen werd en wordt gezien als … een sekte …

Tussen 1995 en 2003 had ik een nauwe relatie met deze beweging en leerde vele eerlijke, oprechte en intelligente mensen kennen. Toen ik echter begon te informeren naar de geschiedenis van de beweging, ik had geruchten gehoord over misstanden, bleven de lippen gesloten. Men wilde er niet over praten.

Ik sprak in voorgaand stuk ook over het belang van het zuiveren van het bestaan van materiële verlangens en lusten, de controle verwerven over je faculteiten. Iets waarvan ik uit eigen ervaring weet hoe moeilijk dat is omdat we hier in het westen heel anders zijn geconditioneerd. Materialistisch, niet spiritueel. Zelf reisde ik in 1997 gedurende zes weken door India, bezocht pelgrimsoorden en ervoer aan den lijve de pracht van een materialistisch eenvoudig bestaan en een hoogstaande spirituele filosofie.

In de tijd dat Srila Prabhupada opgroeide in India was dat veelal het omgekeerde. Het religieus beleven stond centraal. Vanuit de Veda’s wist men dat het doel van dit leven niet is om er materieel gezien op vooruit te gaan maar dat ons bestaan hier ons de kans biedt om terug te keren naar onze spirituele oorsprong.

Hierbij moet worden opgemerkt dat, net als binnen het Christendom, er binnen wat men het Hindoeïsme noemt, hoewel dit een onjuiste benaming is, vele afsplitsingen zijn die er allemaal hun eigen ideeën op nahouden. Want macht corrumpeert als de gemachtigde niet gezuiverd is. De belangrijkste en meest bekende uiting hiervan is de pervertering van de indeling van de maatschappij volgens de Veda’s, bekend als het “kastensysteem.” Op basis van verkeerde interpretatie van de Vedische geschriften werden groepen mensen die werden geboren in mindere omstandigheden bestempeld als “onaanraakbaar” en stonden buiten de maatschappij. Het oorspronkelijke idee is simpel gezegd “de juiste persoon op de juiste plaats” al naargelang de aangeboren talenten. De leer waarover ik hier spreek is “Vaisnavisme,” zij die streven naar een persoonlijke relatie met de Allerhoogste Godspersoon die naast Krishna ook Vishnu wordt genoemd.

Srila Prabhupada had het geluk te zijn geboren in een spiritueel gericht gezin en gemeenschap. Dit leidde ertoe dat hij een spiritueel leraar aannam die was verbonden met een lange, ononderbroken lijn van opeenvolgende leraren die de oorspronkelijk kennis van de Veda’s volgden en in zuivere vorm doorgaven. Dit wordt het “systeem van erfopvolging” genoemd.

Iemand met interesse voor spiritueel leven onderwerpt zich aan de leringen van de spiritueel leraar. Zoals allen voor hem in de lijn onderging deze het eerder genoemde belangrijke proces van zuivering aan de hand van de instructies hiervoor uit de Veda’s. Het resultaat hiervan is het uiteindelijk doorzien van de werkelijkheid, we zijn niet het stoffelijk lichaam maar een onsterfelijke ziel die daarin tijdelijk huist, uitgerust met de faculteiten van rede en logica, iets dat dieren en planten niet gegeven is. En het gevolg hiervan is dat men nog slechts één ding wenst in de tijd die rest in het stoffelijk bestaan; zoveel mogelijk anderen de gelegenheid te geven hetzelfde te doen, het bestaan te zuiveren om aan het einde van ons leven deze materiële sfeer voorgoed te verruilen voor de spirituele wereld, ons thuis, waar we werkelijk gelukkig zullen zijn in een persoonlijke relatie met de Allerhoogste Godspersoon.

Dat was Srila Prabhupada. Iemand die zich had ontdaan van alle onzuiverheden van het materiële bestaan door het proces uit de Veda’s te volgen. Van zijn spiritueel leraar kreeg hij de opdracht om de leer van het Vaisnavisme, meestal “Krishna-bewustzijn” genoemd, te verspreiden over de hele westerse wereld.

Zo stak hij in 1965 met 7 dollar op zak de oceaan over op een vrachtschip met een ticket die hij kreeg van een weldoener. Door in New York te mediteren en te zingen op openbare plekken kwam hij contact met de hippies die in die tijd talrijk waren. Jongeren die zich afkeerden van het materialistisch gerichte leven van hun ouders en zochten naar iets anders. Met hun hulp overleefde Srila Prabhupada en richtte het jaar daarop, 1966, ISKCON op. Het begon met een tempel in een klein winkelpand in New York en groeide in de volgende jaren uit tot een wereldwijde beweging.

Macht corrumpeert. Absolute macht corrumpeert absoluut. Tenzij de gemachtigde zijn bestaan heeft gezuiverd. Srila Prabhupada raakte nooit gecorrumpeerd. Hij was altijd in gezelschap van zijn leerlingen. Ik heb duizenden pagina’s biografieën van diverse auteurs gelezen. Ze schetsen allemaal hetzelfde beeld. Srila Prabhupada’s enige verlangen was zijn verworven kennis te delen met zoveel mogelijk mensen. Niets anders dan dat. Hij verloor zich niet in drugsgebruik, feesten, seks en het vergaren van weelde, zoals de meeste werkelijke sekteleiders uit die tijd wel deden. Want hij had zijn bestaan gezuiverd van dergelijke verlangens.

Het kan niet anders dan dat een dergelijk snel opkomende en groeiende beweging werd opgemerkt door de machthebbers in de schaduwen. Maar zij hadden daarvoor het draaiboek al klaar liggen; infiltreren en van binnenuit opblazen.

Dit waren de geruchten die ik later zou horen. Leerlingen van Srila Prabhupada kregen belangrijke leidende functies. Srila Prabhupada reisde de wereld rond en moest vertrouwen op deze personen. De geruchten gingen over afpersing, schending van kopierechten, slechte behandeling van kinderen op de internaten van de beweging, seksueel misbruik van kinderen, intimidatie, tot aan moord toe.

Deze geruchten bleken waar. Toen ik dieper ging graven vond ik informatie van oprechte leerlingen van Srila Prabhupada die dit wereldkundig probeerden te maken. Onder de vele leerlingen bevonden zich infiltranten die zich opwerkten tot posities van macht. En macht corrumpeert. Want zij waren niet gezuiverd.

Zo ontstond er meer en meer frictie binnen de beweging. Na het overlijden van Srila Prabhupada in 1977 barstte de strijd om zijn opvolging los. Een deel van de infiltranten kwamen in de hoogste bestuursraad van de beweging. Van daaruit werd het spel van “verdeel en heers” gespeeld, iets dat doorgaat tot de dag van vandaag.

Dit alles leidde ertoe dat ik me van de beweging afkeerde. Maar niet van de filosofie die Srila Prabhupada naar het westen bracht. Door mijn persoonlijke ervaringen ben ik overtuigd van de waarde ervan. Na diepgaande jarenlange studie en eerlijke beschouwing heb ik niets gevonden wat me van die overtuiging afbrengt. Deze is alleen maar gesterkt.

De situatie waarin de wereld en de mensheid zich bevinden wordt beschreven in de eerder genoemde boeken. In dezelfde geschriften wordt ook de oplossing geboden. Een betere wereld, zoals ik die voor me zie, is een wereld waarin deze kennis de standaard is. Een plek waar men zich door het leiden van een dienstbaar leven voorbereid op terugkeer naar huis. Eenvoudig leven en hoogstaand denken.

Volg Erick op het Censuurvrije VriendenPlek, maak vandaag nog je GRATIS account aan.

Word Jij Onze Nieuwe Monetizing Tester op Friendsplace International?/Become Our New Monetizing Tester on Friendsplace International!

Waar kun je Het Andere Nieuws volgen?

Natuurlijk op ons eigen censuurvrije media platforms:

https://vriendenplek.nl/HetAndereNieuws

https://friendsplaceinternational.com/hetanderenieuws


Facebook

Facebook Backup

X

Gettr

MeWe

Signal – kanaal 1

Signal – kanaal 2

Telegram

Wil je als organisatie, website of als vrije journalist ook deel uitmaken van het tegengeluid? Sluit je aan bij de Vereniging voor Vrije Journalisten. Meer dan 90 vrije media gingen je al voor. Meld je aan! https://vvj.nu/

Het Andere Nieuws is mede mogelijk gemaakt door:

&

&
Info, tips of meedoen?
Het Andere Nieuws: hetanderenieuws @ vriendenplek.email
(Visited 279 times, 1 visits today)