Ons onderwijs: platgooien en opnieuw beginnen. Een gesprek met Ton van Haperen
Ad Verbrugge in gesprek met leraar en lerarenopleider Ton van Haperen over de ontwikkelingen in het Nederlands onderwijs. “Niet iedereen kan zomaar leraar worden.”
Het gaat niet best met het onderwijs in Nederland. Inmiddels is aangetoond dat de taal- en rekenvaardigheden van groep 8 leerlingen beter zijn dan die van studenten uit de derde klas middelbare school. Zelfs Masterstudenten krijgen soms nog aparte taalvaardigheidsoefeningen. Hoe heeft het zover kunnen komen? Docent Ton van Haperen schoof aan bij De Nieuwe Wereld om zijn analyse te delen: “De school diende ertoe om door te geven wat van waarde is. Maar dit doel heeft plaats gemaakt voor de dynamiek van macht en geld.” In het bijzonder laakt Van Haperen de ‘lumpsum’ constructie en de algehele kwaliteitsvermindering. “Er is geen efficiënte allocatie van middelen.” De leer veroordelen maar de leraar sparen, met Ton van Haperen.